I veckan var jag på Linn Henriksson Strååts utställning Upplösningar på Makeriet i Malmö (till den
16 december, så skynda att fynda...). Den handlar om en självupplevd
separation och olika delar av processen att komma vidare efter att
relationen tagit slut. Bland annat ingår en video och en serie foton av
fram- och baksidor på olika fysiska objekt med anknytning till
relationen (bok- och skivomslag, biljetter, affischer...) som är
sinnrikt presenterade i ett långt dragspel som fyller golvet.
Jag hade en naiv förhoppning om att få
hjälp med att bearbeta min egen ”stora” separation, men kände
egentligen inte att jag fick några svar, vare sig från konstnären
eller mig själv. Ett av verken är ett jättelikt pappersark, som
hänger från taket. Båda sidorna är fyllda med handskrivna ord,
som en straffuppgift efter skolan på svarta tavlan. På ena sidan
står det ”jag måste släppa taget jag måste släppa taget jag
måste släppa taget” om och om igen. På andra ”jag har släppt
taget jag har släppt taget jag har släppt taget”. Men vad det
magiska är som händer mellan ena sidan pappret och det andra
förblir en gåta.
Jag tänkte att den återgivna
sms-trafiken mellan konstnären och hennes ex i teatermanuskriptet
Short message service kanske skulle ge någon ledtråd. Den var
förvisso extremt fängslande att läsa med alla utbrottm
insinuationer, felstavningar och insikter. Jag leds att misstänka
att varje kärleksrelation är både likartad och unik. Och jag fick
lite tröst av att se någon annans desparata vädjanden om att bli
ihop igen. Dock avslutas texten med en riktig cliffhanger – något
om att konstnären har något stort hon måste fråga exet om. Var
det vid det mötet som allting vände? The suspense is killing me...
Som helhet, en tänkvärd och snyggt
utförd utställning med hög igenkänningsfaktor. Rekommenderas.
När jag ändå är inne på ämnet
måste jag passa på att lägga in ett litet vädjande till alla
gyminstruktörer som möjligen läser detta att fundera noga på sina
musikval. I slutet av ett gympapass är jag trött, fylld av vad det
nu är för hormoner som träning producerar och allmänt känslig.
Att i det skedet få höra ett av de senaste årens allra mest
sorgliga låtar är faktiskt ingen hit. Jag gillar inte att gråta
när jag stretchar.
”I had hoped you'd see my face and
that you'd be reminded that for me, it isn't over. Never mind, I'll
find someone like you...”
Okej. Jag gillar Adeles ”Someone like you” men har lite problem med de här raderna. För det första är
det bara jag som lyssnar som blir påmind om att för mig är det
inte över. Inte så konstruktivt. För det andra ska man kanske inte
leta efter någon som är precis som en person som det tagit slut
med. Det kanske fanns ett skäl till att det tog slut med just den
personen och det verkar ju dumt att göra om samma misstag. ;)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar