lördag, maj 25, 2013

Fina minnen av Siesta

Vilken chock att höra att det inte blir någon Siestafestival i år. Skånes största festival, Hässleholms stolthet och en viktig del av det svenska kulturlivet. Jag följer nu nyheterna med förhoppningen att något ska kunna räddas av detta finfina initiativ.

Tills vidare minns jag den (tyvärr enda) gången jag faktiskt var där. Jag jobbade samtidigt och bevakade festivalen för Hässleholms lokaltidning Norra Skåne så jag missade tyvärr några av banden men det var verkligen en kanonupplevelse. Rekordvärme, härligt att få hänga med min vän Jessica, trivsamt bondande med killarna i tältet bredvid som bjöd oss på musik i utbyte mot mat och vin, gemensam akrobatik med festivalbesökare jag aldrig ens fick namnet på och så massor av grym musik. Väldigt många av spelningarna var mycket minnesvärda och jag upptäckte också nya artister som Twin Atlantic, Small flowers crack concrete och Oh land.

Jag har satt ihop en liten spellista på Spotify här, med främst höjdpunkterna från 2011 då jag var där, men också några andra låtar med stark anknytning till Siesta.

 Låtarna är:
Familjen - It began in Hässleholm (Förklaring överflödig!)
Ane Brun - Undertow (Hon spelade mitt på dagen i strålande sol för världens minsta publik. Vi stod längst fram och njöt av varje sekund. Vilken stjärna!)
The Ark - It takes a fool to remain sane (Bandets avskedsturné inleddes här och det var helt jäkla magiskt. Höjdpunkten var en långsam version av deras stora genombrottshit där textens viktiga budskap verkligen sjönk in. Allsången tillhör en av mina starkaste festivalupplevelser alla kategorier. Jag har kvar en bit av konfettin. ;) )
Billie the vision & the dancers - Groovy (Första gången jag såg dem live. Grymma!)
bob hund - Stumfilm
Britta Persson - Toast to M
Broder Daniel - Whirlwind (Henric Berggren gjorde ett av sina första offentliga uppträdanden på länge och det var häftigt att se kärleken som aldrig ville ta slut - vare sig från publiken eller scenen.)
Håkan Hellström - Nu kan du få mig så lätt (Vi stod nästan längst fram och det var helt underbart!!)
Kleerup feat. Robyn - With every heartbeat (Jag missade tyvärr det mesta av Me and my armys spelning men hann till det akustiska extranumret, vilket jag är oändligt tacksam för!)
The Kooks - Mr Maker
Ladytron - Seventeen
Oh land - White nights (Jag kunde tyvärr inte se själva konserten, som jag fick höra var fantastisk. Men skivan har jag lyssnat massor på tack vare festivalen. Toppen!)
Oskar Linnros - Från och med du
Placebo - Every you, every me (Jag kommer aldrig att glömma hur coolt det var att Placebo kom till Hässleholm. Jag var inte där det året, men jag har sett dem innan, så det var okej. ;) )
Plain white t's - That girl (Banalt ja, men också härligt. Och vilken fantastiskt söt gitarrist de hade! ;) )
Promoe - These words don't lie (Jag kan inte Looptroop rockers så bra men det var en grym spelning ändå, vilket engagemang!)
Sahara hotnights - Drive dead slow
Slagsmålsklubben - His morning promenade
Small flowers crack concrete - I caught a butterfly (Jag fastnade för de här när jag skulle lyssna in mig inför festivalen. Hann bara se några låtar när de spelade på demoscenen men bra är de!)
The Sounds - Rock'n'roll
This is head - 0002
Twin Atlantic - Apocalyptic renegade (De här skottarna är supergrymma, även live. Synd att inte fler var där.)
Wolfmother - In the morning (Alla sa åt mig att jag måste kolla in de här australiensarna, men jag var inte övertygad. Grabbarna i tältet intill drog med oss till sist och spelningen var riktigt bra. Särskilt de originaltrogna coverversionerna av Dear Prudence och Baba O'Riley. En upplevelse!)

Vilken lineup, ni fattar ju själva varför det var rekordmånga besökare det året!

Vi får hoppas att Siesta, och arrangörerna Markan, har en framtid. Det förtjänar de verkligen!

Inga kommentarer: