lördag, januari 02, 2016

2015 års bästa kultur - folkdans, erotisk scenkonst och en massa grym musik

I Landets Fria Tidning har jag skrivit en årskrönika som sammanfattar mitt kulturår 2015, med listor över årets bästa scenkonst, spelningar, skivor och filmer. Sufjan Stevens, 69 positions, Pet Shop Boys, Linda Lovelace, Belle & Sebastian och The Globe Theatre är några av inslagen. Dessutom berättar jag om vad jag och författaren Margaret Atwood pratade om när hon var på Malmö stadsbibliotek, om årets höjdpunkt på en herrgård i södra England samt om Europas största folkdansfestival som hölls i Sverige för första gången någonsin.

Läs hela på landetsfria.se/a/121152.

När jag skrev den hade jag ännu inte nåtts av nyheten att Beatles numera finns på Spotify - vilket kanske får bli 2015 års bästa kulturhändelse ändå. ;)

Och så har jag i sedvanlig ordning gjort en spellista på Spotify med årets bästa låtar - från Seinabo Sey till Axwell^Ingrosso plus det bästa från Så mycket bättre och Eurovision samt nya upptäckter av äldre låtar.

Den finns på spotify.com.

Gott nytt kulturår 2016!

Inga kommentarer: