lördag, december 28, 2019

Bästa musiken 2019 & Tack och hej!

Det har varit några riktigt, riktigt bra artister, skivor och låtar som för ovanlighetens skull gått på repeat hos mig i år.

Några av höjdpunkterna:

Sara Parkman – Vesper
En stark artist som nått nästa nivå med den här skivan. För alla med intresse för folkmusik, kyrklig musik, omställning, feminism och riktigt bra musik. :)

Andrew Bird – My finest work yet
En av mina favoritartister är tillbaka med hans bästa skiva sedan den i det närmaste perfekta Armchair apocryha från 2007. En mästare på såväl fiol, visslande som kammarpop.

Maggie Rogers – Heard it in a past life
Årets nykomling! Lite ojämn, dansant folksoulposkiva med några av årets bästa låtar som verkligen blivit nya favoriter, exempelvis Back in my body, Burning och Alaska.

Thom Yorke – Anima
Från en av världens bästa musiker kom en mycket fin skiva och en mycket fin dansvideo bl a på Netflix och Youtube.

Oh land – Family tree
Fina Oh lands senaste album innehåller bland annat vackra och träffande skildringar av att hitta en ny kärlek och bryta upp från en gammal.

Höjdpunkten på Sarah Klangs nya skiva Creamy blue är en av hennes bästa låtar hittills och mina nya tröstlåt New day coming.

Och så tackar jag tv-serier för några av årets starkaste (gamla) låtar:
Fink - Looking too closely (Scorpion – fantastisk låt, medelmåttig serie) och
Apparat - Goodbye (Dark – stark låt och serie).

Dessutom fick jag uppleva magiska First aid kit live för första gången, i Malmö arena med några av mina bästa vänner + gästmusikerna Sarah Klang och Amanda Jenssen. Ett minne för livet!


Och för övriga år under decenniet:
2018 * 2017 * 2016 * 2015 * 2014 * 2013 * 2012 * 2011

Jag passar också på att säga tack och hej! Den uppmärksamma läsaren har kanske noterat att jag inte skrivit så ofta de senaste åren ;) och nu när jag ska fylla 40 känns det som att det är dags att ta farväl av Kulturtanten30. Det har varit väldigt skoj att blogga här och jag tror dessutom att det hjälpte mig att få jobb som kulturredaktör, så jag är mer än nöjd. Stort tack till alla er som läst!

Gott nytt år och gott nytt decennium!

Inga kommentarer: