söndag, januari 22, 2012

Att göra-lista för våren
Jag som tyckte att jag var så fint i fatt. Sedan hade jag kombinationen nytt jobb och kursträff (på distanskursen i kulturjournalistik) i två dagar i veckan och så kom jag ur fas lite. Och missade både premiären för klubben Too cute to puke på Moriskan (bara kvinnliga artister och kvinnligt frontade band) och årets första Plattform på Dansstationen. Men nu är det nya friska tag som gäller! Här är lite av det som jag hoppas att hinna med i vår, än så länge:

Louisiana - fortfarande - helst både före den 12 feb och efter den 14 feb så att jag täcker in både Ai Weiwei och Avantgardens kvinder 1920-1940 samt fotografen Andreas Gursky
Ladies and gentlemen! - Kameran som spegel, Moderna museet Malmö, 18 feb - 22 apr med en massa kända fotografer
Maria Lusitano, Scattered Cartographies, Skånes konstförening 20 jan - 5 feb - konst om mötet med Sverige
Vit päls, KB, 11 feb - Ett band som kan göra en låt som Bull sommar hittills bör inte missas!
Svansjön, Kungliga baletten, Malmö opera 23-25 feb
Manta, Dansstationen, 28 feb - dans som utforskar den heltäckande slöjan
M83, KB, 29 feb - har fortfarande inte köpt biljett men jag vill gärna dit... ;)
Wu lyf, sedan Indie indie superklubb, Inkonst, 2 mar
Feist, Falconerhallen, Köpenhamn, 8 mar - har laddat länge för detta ;)
Amanda Mair, Debaser, 14 mar - hon verkar vara en lovande artist!
Apatiska för nybörjare, Lunds stadsteater, 19 mar - pjäs av Jonas Hassen Khemiri
Plattform, Dansstationen, 20 mar - dessa brukar alltid vara bra med flera korta dansstycken
Vårens nyckelord är ångvält, Moriskan, 25 mar - pjäs med karaktärer från serietecknare som Sara Granér och Nina Hemmingsson
Jakob Hellman, Debaser, 12 apr - jag gör ett nytt försök!
Ladyfestfestival, Inkonst/Palladium, 15-16 apr
Woman, Inkonst, 19-21 apr - teater om genus
Gone home, Dansstationen 27-29 apr
After dark, Malmö opera, 25 maj-9 jun

Och så är det EM i konståkning kommande vecka, den 23-29 januari, och VM den 26 mar-1 apr. ;)

Och några saker som jag inte tror kommer att bli av för egen del, men som jag lätt skulle satsa på om jag hade obegränsat med tid och pengar...

Rut och Ragnar, Skånes dansteater, 22-28 jan - dans om skilsmässor  
Cirque du soleil, Malmö arena 26-29 jan
Ladyfest, Retro, 28 jan
Malmö comedy festival, Slagthuset 29 jan
Japansk filmdag, Inkonst, 18 feb
Filmbar med skånska kortfilmer, Inkonst, 29 feb 
Jayhawks, KB, 4 mar
Floowars, Vega, 16-17 mar - internationell breakdancebattle
Zombies, Debaser, 28 mar
CPH:PIX, 12-29 apr, filmfestival i Danmarks huvudstad

Inga kommentarer: