söndag, januari 29, 2012

J-pop och krautrock

Jag visste det redan när jag satte ihop den, min musikaliska årsbästalista för 2011, att jag skulle hitta en massa fler grymma skivor från året så fort jag var färdig. Så blev det så klart, men jag tycker ändå att listan har ett värde. ;)
Jag har lagt till en massa nya spellistor med lovande artister på sista tiden, så det kommer fler tips framöver. Men några skivor som jag särskilt vill lyfta fram redan nu är:
1. Austra "Feel it break". Lika bra som Au revoir Simone, eller till och med bättre. Bland det bästa jag hört på riktigt länge. Om mörkt mäktig, organisk elektro med en sjukt grym kvinnoröst låter som något för dig, ska du lyssna på det här. Bästa låt: "Lose it".
2. Githead "Landing". Om du, som jag, älskar repetitiv mörk rock som krautrock ska du inte bara lyssna på Electrelane (älska!) utan kan även ge dig på de här. Bästa låt: "Faster".
3. Shogu Tokumaru "Port entropy". Klassisk glad och lite galen j-pop. Bästa låt: "Lahaha".

Och en bubblare: Azure blue. Inte riktigt i klass med ovanstående kanske, men "Rule of thirds" är en riktigt trevlig svensk popskiva. I synnerhet "hiten": "The catcher in the rye". Jag har lyssnat en del på skivan i veckan och gillat den, och så såg jag att de skulle spela på Debaser i lördags. Sådant flyt har man inte ofta. Lyckligtvis ville en vän hänga på med kort varsel, och vi fick en toppenkväll med en riktigt schyst spelning, följd av dans till allt från Hanson och Snoop Dogg till MGMT, Blur och The Pipettes. Mycket bra dj:at av bland andra Idha H. från min kurs i kulturjournalistik!

Inga kommentarer: