lördag, mars 31, 2012

Filmfrossa!
Nu var det ett tag sedan. Jag har haft fullt upp med bland annat mina kurser i kulturjournalistik (som student) och medborgarjournalistik (som lärare). Och så fick jag lite skrivkramp av Apatiska för nybörjare. Den var bra som pjäs (kul, bra tempoväxlingar, välspelat, många oväntade vändningar), men lite tunn. Och definitivt för nybörjare.

Men nu händer mycket på filmfronten i Malmö som jag vill tipsa om:

- Ekofilmfestival pågår till och med söndag 1 april med bland annat "Homo toxicus" om miljögifter och tema stadsodling. Se mer på Panoras hemsida.

- International female film festival Malmö 2-4 april innehåller filmer från hela världen med ett särskilt fokus på Afrika. Filmerna handlar om allt från hiphop och fotojournalistik till könsstympning och barnsoldater. Särskilt sugen blir jag på "Difficult love", om fotografen Zanele Muholi och hennes bilder på det lesbiska Sydafrika, och kortfilmerna på "Shorts & champagne" som alla låter superintressanta. Se hela programmet på femalefilmfestival.se.

- Malmö queer filmfestival 12-17 april har ett rakt igenom toppenprogram där jag vill se alla filmerna! Svartvit queersci-fi får man inte varje dag, för att nämna något, och Tomboy om könsroller verkar toppen, liksom Förbjuden kärlek som jag varit sugen på ett tag. Även här är det hos Panora som du hittar mer info.

2 kommentarer:

Maria sa...

Yay! Bra att du är tillbaka - behöver dina tips för att hålla lite kulturkoll!

Abigail Sykes sa...

Tack! Ska göra mitt bästa! ;)