söndag, oktober 02, 2011

Architecture in Helsinki på KB i Malmö fredag 7 oktober

1. W.O.W. - Live på Youtube
2. Desert island - Inofficiell video på Youtube
3. Do the whirlwind - Officiell video på Youtube

Jag är en sådan som blir väldigt påverkad av omslagsbilder. När det gäller det stora och brokiga indiebandet Architecture in Helsinkis senaste skiva ”Moment bends” stämmer fotot på ett plask i lysande turkost vatten mycket väl överens med musikens ljudbild. Det är riktigt färgglad och polerad solskenspop australiensarna bjuder på. På första spåret Desert island blir det nästan parodiskt med den kokosdoftande baktakten och panflöjterna. Texten bjuder dock på ett litet större djup, bland annat om Atlantis, och när jag fått ordning på den konstiga betoningen i sångens slutgiltiga, stämningsfulla klimax förstår jag att det handlar om att skapa en egen utopi. Musikaliskt är de inte så långt ifrån.

W.O.W. är en av mina favoritlåtar hittills i år, alla kategorier. Jag älskar kristallklara stämmor som denna sångerskas. Tempot går ner, ackorden går över till moll och ljudbilden rensas lite för en låt med andliga övertoner - W.O.W. syftar i det här fallet inte på värlens största onlinerollspel utan på en person som går på vattnet.

Skivan är ojämn men går aldrig under nivån ”trivsam”. Jag uppskattar den mer än deras första, ”In case we die”, som jag aldrig riktigt fastnade för. Därifrån plockar jag dock fram deras största hit Do the whirlwind. En enkel och extremt svängig keyboardriff och rytm får mina axlar och höfter att gunga innan sången kommer igång. Tillsammans bildar stämmorna en organisk, DIY-doftande helhet i andra änden av spektrat från autotune. Diverse ovanliga instrument skapar lager med rösterna eller sveper förbi för att pigga upp innan blåsinstrumenten får avsluta. EP-versionen skiljer sig en del.

På fredag spelar bandet på KB i Malmöklockan 23. Inträde 100 kr. Treefight for sunlight heter det danska förbandet, lyssna gärna på finfina singeln Facing the sun som förberedelse!

Inga kommentarer: