onsdag, oktober 05, 2011

Kultur om fysik
Då har vi alltså fått nya Nobelpristagare i fysik, ett universum som utvidgas allt snabbare och mörk energi. Mycket spännande! För att fira tänkte jag tipsa om kulturutövare som också är fascinerade av fysik och naturvetenskap.

Tre låtar:
Spotifylista
Andrew Bird - Darkmatter. Intelligent pop med stråkar - den bästa sorten!
Keren Ann - 101. Atmosfäriskt och vackert med en text i gränslandet mellan religion, vardagskultur och naturvetenskap.
Blur (egentligen basisten Alex James) - Far out. Spaceig musik som namedroppar stjärnor. Alex har länge varit min största idol.
För övrigt är alla dessa fantastiska låtar från lika fantastiska album: Andrew Birds "Armchair apocrypha", Blurs "Parklife" och Keren Anns "101".


Tre filmer:
Gattaca
- En tyvärr rätt okänd, men superintressant, science fiction med lite om rymden men fokus på genetik, hemligheter och individens kamp mot orättvisor.
2001 - A space odyssey. Förutsägbart, förlåt, men har du inte sett den är det kanske dags. Var beredd på att den är långsam men vacker.
The Matrix. En av mina favoritfilmer. Gränsen mellan verklighet och illusion är ett fascinerande tema. Och Trinity är coolast av alla sci-fibrudar (utom Starbuck i Battlestar Galactica).


Tre övriga:
Elin Ruuth - Fara vill (bok).
Ett måste för den som har minsta intresse för mänskliga relationer, ensamhet och naturvetenskap. Jag plockar fram hennes prosadikter ofta.
Gustav Holst - Planeterna (klassisk musik). Förebilden för mycket filmmusik, inte minst den till Star wars, och min favorit i den klassiska genren. Pampigt och vackert. På Spotify

Star walk (app). Peka din smarta mobil mot himlen och se vad stjärnbilderna och planeterna heter. Ett av skälen till att jag skaffade en Iphone.

Inga kommentarer: