tisdag, februari 05, 2013

Planekonomi, kyrkklockor och jättelika kaniner

Det har blivit en hel del kultur men desto mindre bloggande på sista tiden. Ska försöka att bättra mig. ;) Här är lite tips sedan sist i alla fall:

Saker jag sett/läst/hört:
Filmen Searching for sugarman - rekommenderas varmt! Fascinerande historia, mycket snyggt berättad.
Seriealbument All I want for Christmas is planekonomi (Sara Granér) - rolig och engagerad på samma gång, förra årets bok???
Utställningen Dans är närvarande, Lunds konsthall - svåröverblickat med massa videoklipp men bitvis grym. Måste se mer av Anna Halprin - blev sjukt sugen på att se hela långfilmen Breath made visible t.ex.
Konsert med Aimee Mann, KB, Malmö - hon gör ingen besviken. Höjdpunkten som vanligt det akustiska partiet. Lågmält men ack så träffande.
Skivor med We have band, Yeasayer, Jesca Hoop och Villagers. I fallande ordning (även om alla är bra). We have band är helt, helt fantastiska!

Artiklar jag skrivit:
Kyrkklockor och ny teknik ger glesbygden röst - om ett unikt och rätt galet gotländskt musikprojekt
Världshistoria om aktivism - om Radioteaterns satsning på 365 människorättskämpar
Roligt och direkt om rädsla, skuld och hat - om Jonas Hassen Khemiris nya pjäs Jag ringer mina bröder, om rasism och nya sätt att göra teater 
"Tyckte att Osby skulle behöva de här verken" - om när SVT:s Konstkuppen byggde jättelika djur i Skåne

Planerat framöver:
Det är dåligt med det... Dansstationens vårprogram känns mycket lovande, där blir nog en hel del nedslag. Och så ska jag se balettversionen av Alice i Underlandet på Spegeln. I övrigt får vi se... ;)

Inga kommentarer: