lördag, juli 14, 2012

Sommarens bästa

Insåg igår att ungefär halva sommaren har gått - om man går efter sommarlovet, och Jojo Sommars giltighet ;) - och det är ju inte bra! Jag har grillat en gång, ätit jordgubbar en gång, inte badat alls, och inte en enda gång besökt något av evenemangen under Sommarscen. Nu ska jag ta tag i detta. Därför sitter jag och äter körsbär och planerar min sommarkultur. Här är ett urval av det jag skulle vilja gå på under det som är kvar av sommaren!

Sommarscen:
I dag klockan 14 på Pildammsteatern är det streetdance.
I morgon  klockan 19 på Pildammsteatern är det hopprep/streetdance från Belgien.
I morgon klockan 22 i Folkets park visas Apflickorna som utebio. Kan bli intressant!
Från den 17 juli kör det ofta politiska scenkonstkollektivet PotatoPotato sin sommarsatsning på en båt i kanalen.
Fredag 20 juli kl 19 spelar göteborgspopparen Alice B på Hedmanska gården.
Lördag 28 juli kl 19 kör Malin Nilsson och Markus Zink magi, kaos och humor på Pildammsteatern. Denna lokala och internationella stjärna har jag fortfarande aldrig sett så jag hoppas verkligen att det blir av denna gången!



Varje kväll under juli är det musik till solnedgången i Goodnight sun klockan 21 vid hoppbryggan på Ribban. Det är en tradition för tredje året som jag äntligen tänkte försöka att kolla in. ;) Se dygnetrunt.se för mer info - sök på Goodnight sun.

21 juli har skrivbutiken Rundgång åttaårsfest på Debaser Malmö med spelningar av bland andra sjukt grymma lokala rockbanden MF/MB och Dalaplan. Kommer att bli hur bra som helst tror jag!

25 juli-5 augusti är det utställning i Jaktpaviljongen i Folkets park med serier om dubbelmoral. Ska verkligen försöka att se!

25 juli har The dark knight rises biopremiär. The dark knight var ju riktigt bra så jag ser fram emot denna.

28 juli har det nordiska scensamarbetet Bastard premiär. Med den Oscarsbelönade manusförfattaren till The fisher king och Broarna över Madison county, en rejäl budget och en satsning på det visuella borde det kunna bli bra.

9-11 augusti är det Way out west i Göteborg med världens grymmaste lineup - Blur, Kraftwerk, Feist, Florence & the machine, Black keys, Bon iver, Deportees, The war on drugs, Mogwai och en massa fler. Jag kan inte åka och jag sörjer verkligen...

10 augusti, Emil Jensen, Folkets park, Malmö - gratis 

17-24 augusti är med Malmöfestival med bland andra återuppståndna Grandaddy!! Är så lycklig. Det kommer jag att lyckas se i alla fall! Och så Little Marbles, Brendan Benson, Ane Brun, Simian ghost, Anna Ternheim, Jonathan Johansson, kan faktiskt tänka mig att kolla in Amanda Fondell också, plus Cullbergbaletten, Nina Björk och Nördcaféet om Buffy the vampire slayer. Känns fint!

Till den 26 augusti visas internationella konsthantverkare på Landskrona konsthall i Connecting.

30 augusti-1 september är det Lunds humorfestival. Var riktigt trevligt förra året så ska försöka gå på åtminstone något i år.

Samma dagar kommer samarbetet Brooklyn Sweden till Debaser Malmö med bland andra underbara elektropopparna Au revoir Simone. Kan bli hur bra som helst!

Sommar i P1 är jag dålig på att lyssna på, men jag uppskattade verkligen Anja Pärssons program och ska även försöka att lyssna på Jenny Jägerfeldt om psykologi och ord, Sydsvenskans kulturchef Rakel Chukri och författaren Amanda Svensson. Och kanske fler. ;)  

Sedan får man väl se det som att hösten är i gång. Och då kommer nog en hel del bra kultur att se fram emot! Har redan börjat kolla in Skånes dansteaters och Malmö stadsteaters program, ser lovande ut!

Inga kommentarer: