onsdag, november 07, 2012

Bästa tv-tipsen!

Som vanligt är Svt play ett grymt ställe för allehanda tv-höjdpunkter. Några av de grejer jag hade tänkt att kolla in var så klart redan borta - det gäller att vara snabb - men en hel del annat fanns kvar, plus några oväntade pärlor:

Än så länge har jag inte hunnit se hyllade Torka aldrig tårar utan handskar, men hittills har jag inte hört något illa om den. Finns på nätet i två veckor till. Viktigt ämne och av allt att döma väl utfört.

Guldkornet i årets säsong av Kobra hittills måste vara programmet om konst och aktivism (Pussy riot, Ship to Gaza och Documenta, med massa spännande citat). Men alla programmen brukar vara klart sevärda. Hela säsongen ligger kvar i 30 dagar efter att sista programmet sänts.

Glöm så klart inte Svt:s utbud av kortfilm. Alltid spännande, och så schyst om man bara har 5-10 minuter över! Några höjdpunkter just nu är Jenny Wilsons film Beyond that wasteland - måhända pretentiös men också ändlöst vacker och poetisk. Hästar, musik och Island. Och så den roliga och extremt tankeväckande Ta mig. Jag ska inte avslöja för mycket men se den nu om du har minsta intresse för relationer, genus eller tonårstiden - ligger bara uppe någon dag till. Den kommer nog att finnas kvar i mitt medvetande länge.

Och för alla er som gillade den helt galna belgiska stop-motionanimationen Panik i byn finns en hel serie på Svt play. Galet!

Sist men inte minst hittade jag just en samling av korta och långa dansklipp under rubriken Veckans föreställning. Mer sådant åt folket!

På tal om det förresten, häromveckan missade jag första Guilty pleasures med Dagens dansvideo på Skånes dansteater för att jag skulle se Unearth (se separat post om det!) - men sajten finns i alla fall här för alla som vill ha en daglig dos av grym dans!

Inga kommentarer: