måndag, november 12, 2012

En massa grym dans!

Det känns som om höstens danssäsong i Malmö kulminerar nu under november, på något sätt, även om den har varit rätt så späckad.

Hoppas nu att ingen missade Unearth på Skånes dansteater, som slutade gå i helgen. Men även om du gjorde det, finns det i alla fall massor att se fram emot framöver!

Om vi fortsätter på Skånes dansteater är det danskt/internationell gästspel med Mancopy som gör Every last breath den 18 november kl 16. De fyra dansarna, från Libanon, Österrike och Egypten, utgår ifrån sina egna erfarenheter i en dans som utmanar gamla föreställningar om arabvärlden. Revolution, krig, religion, frihet och den arabiska våren är några av hållpunkterna.

Nästa spännande föreställning där blir Melody maker, som jag verkligen hoppas kunna se. Ett samarbete mellan Skånes dansteater, Drömmarnas hus, Aktiva tjejer och Kulturcentrum Skåne. Alla tar med sig olika erfarenheter av dans och funktionshinder in i föreställningen. 25 november kl 16.

Men det som jag ser mest fram emot ändå är nog Dansstationens kommande program. Höstens höjdpunkt kan bli Malmöbördiga Alma Söderbergs nya verk Travail. Jag har verkligen älskat de två verk jag sett av henne hittills, sjukt spännande och kul koreografier med mycket sång, ord och rytm och en helt galet imponerande kontroll. Den här gången har hon utgått ifrån tidningsurklipp och satt ihop sin egna verklighet, så extra intressant för mig som journalist. ;) Redan den här veckan, 14-16 november kl 19.30, med ett samtal den 15 november.

Den 23 november kl 19.30 är det sedan dags för Spår + Polskans historia (obs att det står fel datum på den sidan). Båda verken utgår på olika sätt från folkdans, det kan bara bli bra känner jag!

Och så fortsätter säsongen med ett verk som utgår ifrån situationen som uppstår när en dansare dör och hens verk ska gå vidare till någon annan. Hur förvaltar man ett sådant förtroende?  Future memory med Rani Nair 4-5 dec kl 19, med samtal den 4 dec.

Missa sedan för allt i världen inte årets sista Plattform på Dansstationen. Jag försöker alltid att gå på dem om jag kan, brukar vara ett gyllene tillfälle att få lite koll och mycket innehåll på kort tid, oftast 3-4 olika verk eller i alla fall brottsstycken av dem. 13 december kl 19.30.

Ha en fortsatt härlig danshöst!

Inga kommentarer: