tisdag, januari 08, 2013

Missa inte att se Alma Söderberg gratis!

Dansaren och koreografen Alma Söderberg är en av mina senaste idoler. De verk jag sett av henne hittills (A talk, Cosas och Travail) har varit bland de bästa dansföreställningar jag upplevt - kreativa, lustfyllda, roliga, snygga, begåvade och smarta. Hon kombinerar sång, rytm, ord, musik och dans på ett väldigt skönt sätt.Nu finns chansen att se hennes genombrottsverk Cosas alldeles gratis på Lunds konsthall. Gör't! 12 och 13 januari klockan 13 är det som gäller.

Det finns också ett fint inslag från SVT:s program Sverige! att se på SVT play ett tag till om just Cosas. Och faktiskt hela verket på Alma Söderbergs egna videokanal på Vimeo. Det som väcker flest skratt börjar vid ca 12.45 och sedan kommer exempel på hennes vackra sångröst direkt efter, vid ca 13.30.



Och en trailer för grymma duetten A talk med Jolika Sudermann, ett sjukt imponerande och roligt verk... som jag skrev ett annat inlägg om direkt efter att jag sett den.

Det finns också en kort snutt ur hennes senaste verk Travail på Youtube med lite exempel på vad jag kanske skulle kalla human beatboxing. ;)

Inga kommentarer: