tisdag, november 22, 2011

Höstens bästa boktips
Vi har fått en ny Augustprisvinnare, Tomas Bannerhed, som jag tyvärr inte läst - men ska. Och rent allmänt är det ju verkligen läge att läsa just nu. Här är därför några av mina bästa boktips.

Några böcker kommer jag på mig själv med att rekommendera om och om igen. Till exempel:
1. Wolf hall av Hilary Mantel. Mycket välförtjänt vinnare av Storbritanniens främsta bokpris Man Booker prize 2009. Jag brukar inte gilla historiska romaner men den här är så levande, full av detaljer, humor, listighet och intelligens. Helt fantastiskt om en av Englands mest intressanta epoker (under kungen Henrik VIII).
2. Lost and found av Carolyn Parkhurst. Handlar om bland annat tonårsgraviditet, relationer och personlig utveckling inom ramarna för en dokusåpa. Blev en storsäljare i USA och var riktigt intressant och bra.
3. Passenger av Billy Cowie. En otroligt udda idé och en mycket välskriven bok som stannar i minnet länge. Gripande och fantastisk. Om en man som upptäcker att han burit på sin siamesiska tvilling hela livet.

Jag måste också slå ett slag för barn- och ungdomsböckerna. Har aldrig förstått varför inte alla vuxna fortsätter att ta till sig pärlorna i utgivningen. De är ju ofta minst lika bra som vuxenböckerna. Några av mina favoriter när jag växte upp:
1. The little white horse och Linnets and Valerians av Elizabeth Goudge. Jag noterar att den första inte bara var min älsklingsbok som ung, utan att jag delar min smak med författaren till Harry Potter-böckerna. Enough said. ;) "The Little White Horse was my favourite childhood book. I absolutely adored it. It had a cracking plot. It was scary and romantic in parts and had a feisty heroine." - J.K. Rowling i The Bookseller.
2. The princess and the goblin av George MacDonald. En klassisk saga som fortfarande dyker upp i mina tankar ofta fast jag inte läst den på åratal. Ska bli ändring på det. ;)
3. Dragonsong och Dragonsinger av Anne McCaffrey. Vet inte om de klassas som ungdomsböcker, men de handlar om en ung tjej vars unika talang tar henne från den hårda uppväxtmiljön till hennes drömmars uppfyllelse. Inga böcker har betytt så mycket för mig som dessa. Jag älskar hjälten Menolly av hela mitt hjärta och den parallella världen med drakar och lärlingssystem är helt fantastisk.

Till sist, de bästa böcker jag läst i år:
1. Människohamn av John Ajvide Lindquist. Jag har inte vågat läsa Låt den rätte komma in än, men börjar bli sugen, för den här boken var suverän. Vilka personskildringar, vilka intressanta idéer, vilken författare. För den som inte gillar fantasy är det här extremt verklighetsnära med bara vissa mystiska inslag. 
2. Hundra procent fett av Liv Strömquist. Hon är så sjukt rolig och så sjukt tankeväckande. Hon förändrar ens bild av verkligheten med så små medel. Grymt.
3. The history of love av Nicole Krauss. Den var riktigt gripande, kanske lite "anorektisk" med få detaljer och bara det nödvändigaste i handling och personskildring. Men oj vad hon kan skriva.

Inga kommentarer: