söndag, april 15, 2012

Allt jag vill ha...

... nästan ;) var Jakob Hellman och Nerverna på Debaser i torsdags. Aldrig trodde jag att jag skulle få höra "Hon har ett sätt" eller "Du är allt jag vill ha" live. Rösten har han kvar, underbart. Det är grymma och klassiska poplåtar och det var jäkligt fint att se dem på scen. De nya låtarna var bitvis också schysta. Svårt att jämföra med favoritlåtar man lyssnat på hundra gånger så klart. Också svårt att jämföra charmigt naiv pop av en 23-åring med naiv pop av en man som närmar sig 50. Ibland funkar det fint, ibland sämre. Men det ska bli kul att höra skivan, när den kommer!

En ny låtrad la sig särskilt på minnet:
"När det skymmer drar jag nytta av min obetydlighet".
Säger nog det mesta. ;)

Allra bäst var två låtar. Den ena var en underbar akustisk version av min kanske bästa Hellmanlåt "Vackert väder" med Jakob Hellman och hans flickvän Carolina Svensson. Vilken säker och vacker röst hon har! Och det är alltid härligt när en bra låt får nytt liv med ett annorlunda arrangemang. Och den andra var en riktigt rockig version av "Stora havet", en låt som jag aldrig greppat på skiva. På scen blir den manisk, drivande och tung på bästa möjliga sätt. Stort! Det vore kul om Jakob Hellman vågade gå mer åt det hållet i sitt nya material, tycker jag, men han verkar vara mer sugen på snällare pop och då får det ju vara så. ;)

Håkan Engström gillade också "Stora havet".

Nerverna funkar för övrigt ypperligt som band. Extra plus för Jakob Hellmans silvriga kavaj! Och jag är säker på att huvudpersonen själv smög sig fram genom lokalen strax före spelningar, med ett par plastkassar i händerna. Gillar folk som gör sådant. ;)

Inga kommentarer: