måndag, april 16, 2012

Google tar över konstvärlden
Lite läskigt är det. Men än så länge mest bra. På googleartproject.com kan du kolla på konst från många av världens bästa museer. Till exempel Nya Zealands nationalmuseum Te Papa. De imponerande maoriska verken varvas med landskapsmålningar och foton från förr. Spännande! Å andra sidan kan man jämföra de 178 verken där med museets egna onlinesamling som innehåller 200 000 bilder (bland annat på naturhistoriska samlingar, men ändå...)

Skottlands nationella gallerier har också en spännande samling på sajten. Många dramatiska, eller kända verk. Nationalmuseet i Stockholm är med (verket av Helmer Osslund fastnade jag verkligen för!), liksom Glyptoteket och Statens museum for kunst i Köpenhamn. Och så en massa andra kända och mindre kända internationalla konstmuseer så klart.

De har också en grej för vissa museer som de kallar "museum view" som tillåter en att "gå runt" inuti museet, lite som i ett 3d-spel. Det är rätt klumpigt men tanken är ju god. Testa MoMA (Museum of Modern Art i New York) t.ex.!

Man kan dessutom söka på konstnär. Om jag förstod det rätt måste man bläddra på förnamn, det tar inte oväntat rätt lång tid... och då testade jag ändå med Jasper Johns, som är rätt långt fram på J. ;) Och så hade de bara en av hans tavlor! Inte någon som jag kände till heller! Lyckligtvis finns en sökruta, där jag hittade tre verk av Mucha...

Gränssnittet är generellt, om man ska vara snäll, "minimalistisk", och om man ska vara taskig, "disfunktionell".

Nåväl. Trots allt, kul surfande för den som gillar konst!

Inga kommentarer: