söndag, juni 03, 2012

Vilken besvikelse!

Filmfrossan kom av sig lite, tyvärr. ;) The Artist var inte alls så bra som jag hade förletts att tro, bland annat av Sydsvenskans recensenter Mattias Oscarsson och Martin Andersson. Jag borde ha lärt mig vid det här laget att inte låta andras goda vitsord trissa upp mina förväntningar, men det är svårt. Jag trodde alltså att den skulle vara kanske 4+ eller till och med 5, men... naej. Den var helt okej. Det var roligt med svartvitt, (nästan) stumt och alla referenser till äldre filmklassiker. Höjdpunkten var en fin metascen i mitten där ljudet används på ett mycket effektfullt sätt. Men alla karaktärer var sjukt svåra att tycka om, handlingen var utdragen och temat var mitt mest hatade (män som är stolta och tycker synd om sig själva och plågar oss med detta genom hela filmen tills de till slut ger efter för en självutplånande kvinna, typ). Dessutom hade jag förväntat mig en trivsam feel-good film, men hur många självmordsförsök var det egentligen? Det räcker inte med ett lyckligt slut (det kan knappast komma som en spoiler i den här genren...) för att balansera omkring 1½ timme av självömkan. En trea, ger jag den.

Och Prometheus bestämde jag mig till sist för att inte se. Jag är en extremt känslig själ, helt utan ett uppbyggt försvar mot skräckfilm, och att göra mitt första trevande försök med genren i en biosalong i 3d - jag tror inte det. Det får bli dvd i dagsljus i goda vänners lag, tror jag.

Nåväl. Jag har tittat på intressant konst och lyssnat på grym musik i veckan så den har varit fin ur kulturell synpunkt ändå. Mer om detta framöver!

2 kommentarer:

Jonathan sa...

Fast prometheus, lanseras den som skräckfilm?
Fått för mig att de är lite mer åt thriller hållet.

Abigail Sykes sa...

Enligt Imdb är den Action - Horror - Sci-fi. Enligt SF bio Sci-Fi, Action, Thriller, Skräck. Jag litade på dem. ;)