onsdag, september 19, 2012

Fantastisk filmfestival!

Så himla bra namn, på så många plan. ;)

Jag kom på att FFF har gått lite under min radar trots att jag egentligen haft full koll på att den var på gång. Det är skillnad på jobb och fritid, på något sätt...

Utifall att någon annan har missat den helt, så börjar alltså Fantastisk filmfestival i Lund redan i morgon, torsdag. Med fantasy, skräck, animationer och sci-fi i fokus blir det lite premiärer, lite andra skojiga events (zombie-long på Malmö stadsteater med Ann Petrén i Gengångare och zombies, quiz, specialskriven livemusik till Dreyers klassiska stumfilm Vampyren, med mera) och en jäkla massa bra film.

Jag har sjukt dålig koll på programmet men blev onekligen lite sugen på öppningsfilmen Vamps, som är regisserad och skriven av Amy Heckerling som är mest känd för Clueless. Att Alicia Silverstone spelar huvudrollen även här känns ju lovande. Kan bli kul! Missa inte heller den filippinska queerzombiefilmen "Remington & the curse of the Zombadings" (om du till skillnad från mig faktiskt gillar zombies, då). ;)

Några av gästerna är George A. Romero ("Night of the living dead") och Lee Hardcastle, vars leranimationer bland annat figurerat i SVT:s underbara kulturprogram Kobra. Samt relativt många kvinnor, som jag säkert haft bättre koll på om jag varit mer filmnördig. Ska jobba på det.

Ja, ville mest nämna det. Ett fint event som säkert blir grymt i år! Läs mer på fff.se.

Ni får här lite siffror från deras hemsida också:
100 filmer får sin Sverigepremiär på Fantastisk Filmfestival.
27 % av alla filmer i programmet har regisserats av endast en kvinna.
66 % av långfilmerna i programmet har en kvinnlig producent.
39 % av långfilmerna i programmet är gjorda av en debuterande regissör.
93 % av långfilmerna i programmet kommer ej få biografdistribution i Sverige.

Och så sitter grymma skånska regissören Gabriela Pichler i juryn för priset Méliès d’Argent, det ni!

Inga kommentarer: