söndag, september 09, 2012

Kulturhöstens göttaste

En av många bra grejer med hösten är att typ alla kulturinstitutioner kör igång ordentligt med en massa grymma bokningar. Det finns alltså supermycket att se fram emot i Skåne resten av året. Här är några av de grejer som jag hoppas att jag kommer iväg på framöver:

10 sep: "Den besynnerliga händelsen med hunden om natten" av Mark Haddon är en favoritbok. Kände tyvärr inte riktigt att jag hann med att se teaterversionen när jag var i London nu i augusti - men minsann om den inte visas på bio här i Sverige i stället! Kl 18 på Spegeln i Malmö bland annat. Jag har biljett och längtar!

13 sep: Premiär för ungdomspjäsen "Och däremellan lever vi" som jag skrivit om för Skånes Fria Tidning. Verkar riktigt intressant, om allt från relationer till rastlöshet på ett normkritiskt sätt utan pekpinnar. Kl 19 på Landskrona teater och även den 15 sep.
14 sep: Louisianas utställning om självporträtt öppnar med massor av kända namn. Självporträtt är sjukt intressant, absolut en must-see tror jag!

14 sep: Jeanette Winterson, Internationell författarscen, Stadsbibblan i Malmö kl 19-20. Hinner nog inte dit men hon är en superintressant person och så är det ju gratis.

14 sep: Jens Lekman, KB kl 20. Han sjunger som en ängel och jag älskar honom. Ett mycket kärt återseende. Läs gärna KB:s artikel, mycket intressant om hans dialog med Tracey Thorn från Everything but the girl. Hans nya skiva finns för övrigt på Spotify nu. Bästa spåret än så länge är The end of the world is bigger than love. Ser mycket fram emot att se honom spela!

15 sep: En god idéhistoria med Jesper Rönndahl och Josefin Johansson hade jag gärna sett om jag kunnat! Victoriateatern kl 19.


15 sep: Kulturnatt i Lund. Jag missar ALLTID detta, fast jag velat gå dit sen jag gick på gymnasiet. I år är inget undantag, tyvärr... Men gå dit du, det blir säkert sjukt bra!

19 nov: Bushwick book club på Babel, häftigt koncept med bok som tolkas av musiker. Den här gången: Erlend Loes "Naiv super". Kl 20.

20 sep: Stanza kickar igång för hösten på Inkonst. Sist jag var där var det grymt. Jäkligt trevlig lokal för spännande uppläsningar. Poesi FTW! Kl 20-23.

v. 39 blir en riktig dansvecka!
26 sep: Dans med Candoco (uppror, humor och glädje utlovas!), Skånes dansteater, kl 19.

26 sep: Är du ingen dansmänniska rekommenderar jag i stället Oslipat med improståupp av Jesper Rönndahl och Josefin Johansson på Babel kl 20.

27 sep: Dans med världens bästa Alma Söderberg (och Rodriga Sabarzo), Dansstationen. Hon är en av de bästa koreografer jag vet, riktigt fängslande. Kl 19.30

28 sep: Galaföreställning med satsningen Dansfunk (dans+funktionshinder) på Skånes dansteater kl 19 + 29 sep kl 16.

28 sep: Eventuellt går jag och ser Luke Haines på Inkonst senare. Länge sedan jag lyssnade på Auteurs eller Black box recorder, men bra grejer är det!

29 sep: Gallerinatt i Malmö som jag verkligen ska försöka att gå på för en gångs skull. Alla gallerier och konsthallar är med, blir nog toppen!

4 okt: Föreläsning om Rani Nair, Lunds konsthall. Legendarisk dansare i fokus.

10 okt: Soran Ismail med flera ståuppare besöker Oslipat på Babel. Grym kille, kan bli riktigt bra!

13 okt: Skånes dansteaters storsatsning Unearth har premiär. Förhoppningsvis är jag där.

19 okt: Queerfilmfesten Mix CPH drar igång. Programmet ger många uppslag på filmer att se hemma, även om man inte orkar ta sig till Danmark. ;)

23 okt: Johanna Koljonen kommer till Moriska paviljongen tre gånger i höst för att snacka om hämnd, klimatångest resp. sex. Hon är grym,tyvärr krockar hon med min kurs i medborgarjournalistik utom sista 4 dec, ska försöka gå dit då!

25 okt: Snack om dansvideor under parollen "Guilty pleasures", Skånes dansteater, kl 18

31 okt-1 nov You, Dansstationen

1 nov: Dokumentärfilmfestivalen CPH:dox pågår till den 11 nov. Återigen värt att kolla upp titlarna i programmet själv om inte annat!

4 nov: Har hört att Memory wax föreställning Trash är riktigt bra. Ny chans att se den kl 14 på Skånes dansteater.

8 nov: Bästa indiepopparna The pains of being pure at heart spelar på Debaser. Kommer att bli hur bra som helst!

13 nov: Twinight - allra sista filmen i Twilightserien har premiär vid midnatt och jag tänkte inte missa det! Även om konceptet går emot alla mina värderingar kommer det att bli sjukt kul. ;)

14-15 nov: Alma Söderberg är tillbaka med Travail, Dansstationen

21 nov: Ska jag se musikalen Evita på Malmö opera

23 nov: Folkdans i ny tappning i Spår + Polskans historia, Dansstationen

30 nov: Den klassiska baletten Törnrosa har premiär på Det Kongelige i Köpenhamn. Vore fint att se, håller tummarna.

5 dec: Rani Nair berättar hur långt hon kommit med arbetet med det ärvda storverket Future memory. Danshistoria in the making! Dansstationen, kl 19.

7 dec: Muse spelar på Malmö arena. Dyrt, men säkert värt det. Har inte bestämt mig än... ;)

13 dec: Säsongens sista Plattform på Dansstationen. Alltid lika intressant med snuttar ur grejer på gång!

Inga kommentarer: