lördag, september 01, 2012

Hiphop för hatare

Det förundrar mig hur ofta folk som jag möter säger att de gillar "typ alla sorters musik - ja, utom hiphop så klart". Alltså, va? 

Min tanke är då att de kanske har lyssnat på fel sorts hiphop. Själv är jag sjukt dåligt insatt, men jag tror inte att jag gillar ganstarap lika mycket som mer melodiös, old school-hiphop. Eller något.
Hur som helst har jag satt ihop en lista med mina allra bästa intelligenta, svängiga och poppiga hiphoplåtar. En del supervälkänt, en del kanske lite, lite mer obskyrt. Det mesta tyvärr ganska gammalt (som sagt, jag är sjukt dåligt insatt). Har du egna tips - i synnerhet på grymma kvinnor, kommentera gärna!

Gillar du inte något av detta så kanske det helt enkelt är sant, att du inte gillar hiphop. Tråkigt för dig i så fall!

Här finns Spotifylistan.

Och här är låttitlarna för dig som vill lyssna på annat sätt:
1. Eminem - Lose yourself
2. Luniz - I got 5 on it
3. Promoe - These walls don't lie
4. Jay-Z feat. Alicia Keys - Empire state of mind
5. Gorillaz - Clint Eastwood
6. Jurassic 5 - In the flesh
7. Nellie McKay - Sari
8. A tribe called quest - Can I kick it?
9. Timbuktu - Wåtts da dill?
10. Outkast - Ms. Jackson
11. Paper planes - M.I.A.

P.S. Om du redan har koll på hiphop, kanske du vill höra något nytt? Jag håller på att försöka att lyssna in mig lite på nya zeeländsk hiphop just nu. Några av toppnamnen verkar varaYoung Sid, Deach, Savage, PNC, P-Money och Nesian Mystik pm du vill leta upp dem själva. Här är annars min Spotifylista.

2 kommentarer:

Maria sa...

Haha, ja så är det faktiskt. Min egen hatmusik är soul. Brrr soul... Men det är ju typ det finaste man kan gilla tillsammans med jazz. Två coola hiphopbrudar: Azealia Banks och Iggy Azalea.

PS. Din ordverifiering är helt galet svår :(

Abigail Sykes sa...

Tackar för tipsen, lyssnar för fullt! Det finns kanske något lite ironiskt i att just jag tipsar om hiphop, en blind som leder andra blinda, men men. ;)