onsdag, augusti 29, 2012

Att linda in ett lokomotiv i tunna, rosa likörpapper

2000-talets mest efterlängtade nyutgåva? För mig i alla fall måste det vara den fantastiska, legendariska Bruno K Öijers "Samlade dikter". Jag upptäckte honom mot slutet av 1990-talet, tack vare mitt engagemang i Elevorganisationen, faktiskt, och jag har letat allt mer desperat efter ett eget ex sedan dess, men förgäves. Slut på förlaget - en skandal för en så viktig diktsamling! Men nu så! Äntligen en nyutgåva från Bonniers - uppdaterad till och med 2008 till och med! Och jag är superglad!

Det handlar om pärlor som:

måndag,
jag talar tyst och
vänligt
med mitt rum
tills det gått över

"XVIII" av Bruno K. Öijer

jag röker en väg för dig
många av oss är besvikna
många av oss har sorg
många av oss
lindar in ett lokomotiv i tunna, rosa likörpapper
...
förra året
satte du frimärken på stenarna
och bar dem till posten

jag röker en väg för dig
Urdrag ur "Patrice lost" av Bruno K. Öijer



Tjohoo!

Inga kommentarer: