söndag, augusti 12, 2012

Litteraturmeckat London

Jag har nyss tillbringat en och en halv vecka i OS-staden London - fantastiskt! - och samtidigt insett vilken otrolig kulturstad det är. En höjdpunkt var British library (känd för mig i sig självt från ett antal böcker) och dess utställning Writing Britain. Utan tips från en elev hade jag aldrig hittat dit, så jag är ytterst tacksam! Temat var litteratur genom tiderna med Storbritanniens geografi i centrum - från Chaucers London i The Canterbury tales till J.K. Rowlings och Sir Arthur Conan Doyles handskrivna utkast till The philosopher's stone respektive The hound of the Baskervilles.

Några av mina höjdpunkter var Oscar Wildes manuskript till The importance of being Earnest, Tolkiens akvarell av Hobbiton, Lennons bortvalda text till fina In my life, Lewis Carrolls teckning av The red queen till Alice in Wonderland och handskrivna texter av systrarna Brontë och Jane Austen. Också mycket häftigt att höra början av just Canterbury tales uppläst på medelengelska, samt se William Wordsworths brev till dåvarande premiärministern William Gladstone, där han protesterar mot planerna på järnväg mellan Kendal och Windermere, min pappas familjs hemtrakter.

Gött att se texternas sammanhang, från Carol Ann Duffy till Neil Gaiman, helt klart. Men stjärnglansen från legender som Dickens, Blake och Burns är svår att bortse ifrån. Helt otroligt vilken rik litterär tradition Storbritannien har haft, och fortsätter att ha! Aldrig att jag trodde att jag skulle få se originalmanuskript av alla dessa storheter! James Joyce, Harold Pinter, Katherine Mansfield, George Orwell... Vilken upplevelse!

Som tur var hade biblioteket kvällsöppet när jag var där, så jag hann även kika på deras permanenta samling av original - Magna Carta, massor av vackra religiösa texter från hela världen och inte minst den musikaliska samlingen. Beethovens stämgaffel, senare ägd av bland andra min favoritkompositör Gustav Holst, originalnoter av Mozart, Ravels Bolero och Händels Messias. För att inte tala om alla Beatlesdokument. Ett magiskt ställe.

Utställningen Writing Britain pågår till den 25 september. Läs mer på British librarys hemsida.

Inga kommentarer: