torsdag, augusti 16, 2012

Malmöfestivalens bästa

Den där veckan som börjar i morgon kommer att gå så fort. Och den innehåller inte bara mat och musik, även om det kommer en massa grymma artister - och alla matstånd måste servera något vegetariskt. ;) Förr kände jag ofta att jag missade allt det där andra, dans, teater, humor och konst, det som hände på dagtid utanför de stora scenerna. Men jag har blivit lite bättre i alla fall. Så här är mina bästa festivaltips - får se hur mycket jag hinner med! Det fetade är typ omissbart!

Förresten ska jag själv vara med, tisdag den 21 augusti kl 16-18, och prata medborgarjournalistik i Frivilligcentras tält på Stortorget. Rubriken är Hamnar fel nyheter i media? Gör det bättre själv! Läs mer om medborgarjournalistiken och min kurs i höst här.

Little marbles var mycket riktigt sjukt grymma!

Musik:
Fredag: Vit päls, Simian ghost, Jonathan Johansson
Lördag: Cookies n beans, Deportees
Söndag: Ane Brun
Tisdag: Anna Ternheim, Melissa Horn
Onsdag: Grandaddy
Torsdag: Timbuktu och Damn!
Fredag: bob hund, Little Marbles

Scen:
Fredag: Stimulation overload (dans/multimedia), ståupp med Zinat Pirzadeh, Tobias Jacobsson och Osbyambassadören Jörgen Sjöberg
Lördag: Cullbergbaletten, Stockholm konstsim herr
Söndag: Wondering wandering, KG Hammar
Måndag: En värld att leva i, Språka snöar in på: Tranströmer, Guerilla girls on tour (humor i feminismens tjänst)
Tisdag: ståupp med Jonatan Unge, Seven
Onsdag: En folkmusikalisk shåw, Stimulation overload (dans/multimedia), Cave dogs
Torsdag: Jag är bland dem som knappast finns (Boye), Spoken word
Fredag: Varieté SpectacLeCoeur, ståupp med Özz Nujen, ståupp med Oslipat, Oslipat tolkar Calaisa

Konst:

Hela festivalen: Spampoesi med Varvara & Mar
Söndag: Pulse piece (Yoko Ono)

Annat:

Söndag: Nina Björk - författarsamtal och frågestund, dokumentärfilmen Big boys gone bananas!
Måndag: Popskolan på två ben, Ex-its vuxna brevfilm, diskussionen Vi måste prata om Malmö, filmen A 7 hour difference, filmquizzet med livemusik Cinematique
Tisdag: Nördcafé Malmös samtal om Buffy the vampire slayer, quizzet Hur reko är du?
Onsdag: stadsvandringen Murakamification, Den pianistiska Tranströmer, den underbara dansfilmen Pina i 3D
Torsdag: samtal med Antje Jackelén, stafett med akademiska kvartar om genus och vampyrer bland annat

Hela programmet finns på Malmöfestivalens hemsida med en utmärkt sökfunktion. Sök på det du är sugen på så kommer all info upp!

Inga kommentarer: