torsdag, februari 16, 2012

Jagfixering, etnicitet och kopplingen högklackat-orgasm

Jag tänkte inte att jag skulle skriva så mycket här, utan mest tipsa om andra texter som jag tycker att ni ska kolla in!

Dels var det Carolina Söderholm som i Sydsvenskan skrev så bra om Lunds konsthalls utställning av Miriam Bäckström "Motsatsen till mig är jag" att jag blev sjukt sugen på att gå dit innan den stänger den 25 mars. Jag har hängt mycket på Lunds konsthall i mina dagar, eftersom där alltid är intressant, alltid lugnt och stillsamt och alltid gratis. Men det var länge sedan nu, har så sällan tid att döda i Lund på det sättet längre. Nu känner jag dock att det är läge att göra en resa dit bara för att se konst. Ska bli kul!

Dels var det en av mina egna texter till Malmö Fria Tidning, så klart... ;) Jag har nämligen intervjuat en mycket intressant man, Thomas Chaanhing. Dansk skådis, aktuell just nu med en roll i Svts nya dramaserie "30 grader i februari". Och en förkämpe mot diskriminering på grund av etnicitet, kön och andra faktorer. Det blev ett spännande samtal om hur han själv ofta begränsas till att spela en typ på grund av sitt (kinesiska) utseende, om vilken skillnad ett blindtest kan göra och om att kulturen är sämre än näringslivet när det gäller mångfald. Rekommenderas!

Och dels vill jag tipsa särskilt om en av mina absoluta favoritskribenter, nämligen Hadley Freeman i The Guardian. På ytan handlar hennes frågespalt om mode, men det hade faktiskt lika gärna kunnat handla om vad som helst. Hennes vassa humor, normkritiska tänk och fantastiska formuleringsförmåga är värd att läsa oavsett om du bryr dig om kläder eller inte. En typisk rubrik är "Jeans aren't cool – they're dangerous. Just look at Jeremy Clarkson". Hon är helt enkelt grym!

Jag hade för övrigt missat ett av hennes inlägg, om att skotillverkaren Louboutin lyckats koppla högklackat till orgasmer, som jag måste citera här. För det första för att det är bra, och för det andra för att hon nämner världens bästa film, "The princess bride". Tjoho!

"In this now much-publicised interview, Louboutin claimed that "what is sexual in a high heel is the arch of the foot, because it is exactly the position of a woman's foot when she orgasms. So, putting your foot in a heel, you are putting yourself in a possibly orgasmic situation." To paraphrase Inigo Montoya in The Princess Bride, you keep using that word, Christian. But I do not think it means what you think it means. So unless you are intimating that "having an orgasm" is a fancy way of saying "having bunions", then no, wearing your insanely high shoes is not like having an orgasm", skriver hon. Så bra. (Bunion är för övrigt en form av artros i stortån.)

Inga kommentarer: