söndag, februari 05, 2012

Louisiana går från kvistar till träd

Louisiana har tre intressanta utställningar just nu, och mer bra grejer under året. Mest uppmärksamhet har väl Ai Weiwei fått, och ska du se honom har du fram till den 12 februari på dig. 

Jag tycker personligen inte att hans verk talar för sig själva fullt ut. Jag behövde informationstexterna för att sätta in dem i ett sammanhang och ge dem mening. En del är dock vackra eller roliga i sig. "Tree" är en underbar liten skog i utställningshallen som får mig att tänka på barndomens klätterträd. Vackert. Mycket kan man säga om "Fountain of light", men för mig är de kitschiga kristallerna också vackra. Men min favorit av det som visas i utställningen är ändå "Hanging man in porcelain", en vink till Marcel Duchamp. Snyggt gjort och kul.

Jag fick nog ändå mer ut av Andreas Gurskys lika storskaliga fotografier. Myllrande av detaljer, men också snyggt komponerande i stort. Han jobbar mycket med färger, vilket jag älskar, inte minst i bilden av ett lägenhetshus med olikfärgade rullgardiner i Montmartre och ett foto från Chicago chamber of commerce där de anställda verkar ha uniformer i olika fäger. Ibland finns bara en eller två små detaljer som nästan försvinner i ett stort landskap, som en linbana i dimman. Favoriten var kanske satellitbilden i serien "Ocean", där Nya Zeeland nästan försvinner i Stilla havet. Av uppenbara skäl. Bergen, vikarna och naturparkerna syns förbluffande väl på det avståndet. Men alla fotona är klart sevärda även för den som kanske inte brukar vara så konstintresserad.

Ellsworth Kelly är snarare motsatsen, en amerikansk konstnär, pionjär inom abstraktionen, som är mest intressant för den som, liksom jag, är sjukt imponerad av teknisk skicklighet. Jag blir alltid avundsjuk på tecknare som inte behöver sudda eller göra om utan som sätter en kontur med några få linjer. Några av hans teckningar av blommor och blad är extremt vackra. Kul att se.

Kommande utställningar som jag hoppas se är, som jag nämnt tidigare, "Avantgardens Kvinder 1920-1940" 14 feb-28 maj, samt även samlingen av självporträtt som ska visas 14 sep 2012-13 jan 2013. Även de nya tillskotten till samlingen "Pink caviar" 24 maj-19 aug och temat om nordisk arkitektur 29 jun-21 okt borde vara klart värda ett besök.

1 kommentar:

Maria sa...

Oj, måste besöka Louisiana snart, det ser jag. Gillade verkligen de döda, förvridna träden.