måndag, oktober 24, 2011

Bästa kvinnorna just nu
Mycket av min favoritmusik för tillfället är gjord av kvinnor - som det vore kul om fler upptäckte! (Även om inte allt är nytt...)

1. Little Marbles är grymt svängiga med suverän körsång. Ofta dansant, alltid kul och annorlunda, ibland lite psykadeliskt. Fula gubben Hitler är ett bra exempel på deras humor. Eller Du får mig att förlora. Eller deras version av Fat Joe featuring Lil Waynes låt Make it rain som framförts i Morgonpasset helg sommar i P3.

2. Nina Kinert är lite allvarligare och mer pretentiös, men det är riktigt vackert och stämningsfullt. Lite som El perro del mar men inte lika avskalat, och jag gillar Nina mer. Lite som Feist också ibland, men kanske lite matigare. Hon har en helt grym röst också. Börja med Tiger you, gillar du inte den kan det vara kört. ;)

3. Danska Oh land fick jag tips om av min kompis Jessica som blev förtrollad av hennes spelning på Siestafestivalen. Det är ganska lättlyssnad men smart och vacker pop från dans till ballad. Modern musik som passar vid många tillfällen. Singeln Sun of a gun är bäst.

Och så har ju både Björk och Feist släppt nya skivor nyligen, av hög klass. Rekommenderas!

1 kommentar:

Maria sa...

Åh, jag gillar verkligen att få en massa bra tips serverade! Jag ska nog också gå på Humorhimlen live på ons. Vi kan väl mötas upp isf?