onsdag, oktober 12, 2011

Dagens kulturkoll


Jag vet inte om jag vågar gå ut så hårt att jag kallar det här för tips. Men denna onsdag har i alla präglats av två kulturella yttringar. För det första har jag bokat biljetter till pjäsen Prins Charles känsla på Malmö stadsteater, efter Liv Strömquist. Mycket är utsålt så det blir först i november, men jag ser verkligen fram emot det! (Teatern körde lite marknadsföring på den lagliga grafittiväggen på p-huset Anna i Malmö. Den blev snabbt övermålad...)


För det andra har jag just sett dokumentären I Damernas detektivbyrås spår (som finns på SVT Play till den 11 november). Jag gillar böckerna av Alexander McCall Smith och det var verkligen intressant att se mer av Botswana, höra lite om hur böckerna blir till och träffa några av människorna som stått förebild för karaktärerna. Programmet är minst fyra år gammalt och Mr Smith själv är en rätt präktig och tillrättalagd figur, så det var verkligen inte det bästa jag sett, men naturbilderna och intervjuerna kompenserar en del. För mig blev den starkaste upplevelsen att se SOS Barnbyars by i Tlokweng och höra att den inspirerade barnhemmet i böckerna. Jag har stött organisationen sedan jag flyttade hemifrån 1999 så det berörde mig starkt att se dess arbete beskrivas så positivt. Jag noterar förresten att SOS Barnbyar just nu letar katastroffaddrar som skänker pengar till dess långsiktiga arbete på Afrikas horn. Läs mer här.

Inga kommentarer: