lördag, oktober 29, 2011

Så mycket bättre är tillbaka!
Klockan 20 i TV4 drar en av årets stora tv-händelser i gång igen. Jag håller tummarna så hårt för att det ska vara lika bra som första säsongen. Jag älskar covers som gör en helt ny tolkning av en känd låt (se nedan!). Det är också intressant att se hur musiker jobbar och hur de kommer överens. Den något otippade vänskapen mellan Petter och Plura var bara ett exempel. Det var nog fokusen på musiken, den avslappnade stämningen och känslan av att faktiskt lära känna artisterna som blev en sådan succé. Jag lärde mig massor om artister jag kanske inte kunnat så mycket om tidigare.

I år är det Lena Philipsson, Eva Dahlgren, Jason "Timbuktu" Diakité, Tomas Ledin, Laleh Pourkarim, Martin "E-Type" Eriksson och Mikael Wiehe som ska umgås, avslöja sina hemligheter och tolka varandras låtar. Borde bli intressant. Läs mer på TV4:s hemsida. Förra året la de upp programmen på TV4 Play efteråt, där de kunde beskådas i en vecka gratis och därefter mot betalning.

För att fira får ni här några av mina bästa covers, med tillhörande länkar!

Från Så mycket bättre:
1. Plura "Det hon vill ha" (han lyckas tillföra känsla till en bra men kanske lite ytlig låt)
2. Lill-babs "Så klart" (uppenbart, men den funkar så bra som bossa)
3. Plura "Logiskt" (ja, av någon anledning var Plura bara bäst!)

I största allmänhet - sådana som lyckas göra något helt eget av något riktigt känt:

3 kommentarer:

Maria sa...

Åh kul! Jag gillar Maia Hirasawas version av Worrying kind och José Gonzales Heartbeat. Men absoluta favoriten är nog den här (måste se videon för hela upplevelsen): http://www.youtube.com/watch?v=pRmYfVCH2UA

Maria sa...

*Heartbeats förstås

Abigail Sykes sa...

Funderade på Heartbeats också, men jag tror i första hand att det är för att originalet är så bra. Maia Hirasawa lyckades också bra, det är hård konkurrens helt enkelt! ;) Hade inte sett My humps innan, den var grym. ;)