söndag, oktober 02, 2011

Thomas Öberg gjorde succé som föreläsare
Bob hunds frontfigur står på en pall i ett bibliotek rakt framför mig och sjunger "på kvällen blev det kväll, jag blev inte förvånad". Jag får nypa mig själv i armen, men så kan det gå till i Malmö en måndag. 

Innan den här bloggen ens var påtänkt var jag och en kompis och lyssnade på Thomas Öberg när han pratade om musik och böcker på Garaget i Malmö. Han verkade lite nervös, eller kanske bara blygsam, men gjorde ändå ett starkt intryck. Hade jag varit bloggare då, hade jag antecknat mer och kanske försökt få en intervju. Men jag vill ändå sammanfatta lite av vad som sas.


Det var fullsatt i hörsalen på det fina bibliotekshuset på Lönngatan måndag den 26 september. När jag tittade mot scenen ungefär klockan 18, mötte min blick en man i svarta byxor, vit kråsskjorta, vita handskar och svart banditmask. Thomas Öberg log brett och strax började tillställningen.

Han hade med sig en skivspelare och ett antal vinylutgåvor av bob hunds äldre skivor och satte igång låten Reinkarnerad exakt som förut. Efter att ha påpekat att han inte säkert mindes hela texten ställde han sig helt enkelt på en pall och sjöng med. Han gick också runt i publiken med sin mikrofon. Stämningsfullt i en grupp av färre än hundra människor.

Samtalsledaren, som vi tyvärr inte fick namnet på, ställde bland annat frågor om hur bob hund jobbar, hur han skriver sina texter och hur han tänker kring bandets plats i musiksverige. Thomas Öberg sa att bob hund finns för att göra sådan musik de själva vill höra. Han ser ingen mening med att skriva den typen av låtar som redan har gjorts, utan vill fylla ett tomrum. Han fick en fråga om vad han tycker om mer banala texter än bob hunds, men ville inte fördöma dem.
– Vissa vill gå med machete genom djungeln, andra väntar tills det är asfalterat och det finns hotell.
Det ena behöver inte vara bättre än det andra, menade han.

Textmässigt börjar han ofta med felhörningar, skrivfel eller andra absurda formuleringar och spinner sedan vidare på dem. Ett exempel var ”ett höghus av trä”, något han inte alls kunde föreställa sig, men som han efter låten Raketmaskinen fick reda på faktiskt finns. Förr låg han ofta i soffan och tänkte i serierutor, berättade han, och skapade sina historier på det sättet. Han är väldigt självkritisk, ber andra om åsikter och stryker mycket i sitt material.
– Om ingen annan än du gråter, är det för mycket navelskådande.
Han har många texter liggande i byrålådorna hemma men ville inte svara på om det kan bli en bok eller något skrivande för tidning framöver.

Texterna behöver ta så mycket plats, menar han. När Thomas Öberg framförde Dubbel tvekan njöt han av de instrumentala partierna.
– Ibland behöver man inte skriva någon text för då är låten så jävla bra.

Han berättade att han inte hade läst eller skrivit så mycket innan han började skriva texter till bob hund. Det var till exempel först efter att folk sa att han påminde om Gunnar Eklöf som han läste poeten. Nu har han bättre koll på klassikerna, men han tenderar att bara läsa början och sedan tröttna. Jag upplevde att han försökte tona ner kraven som de unga i publiken kanske har på sig själva att vara bildade och intellektuella.
– Allt man inte fattar på en gång behöver inte vara farligt.

Han har fått mycket stöd av sina föräldrar genom hela livet och kände att de stod bakom även hans beslut att bli rockmusiker. På publikfrågan ”Klarar ni er på musiken?” blev svaret ja, ”Är du rik?”, nej. Han sa att han brukar tycka att det är kul att turnera men att den senaste turnén varit tung eftersom han var med om en olycka i början av den. Han väljer oftast att inte festa efter spelningarna.
– Om jag är ute och festar hela natten, kommer jag inte ihåg vilket band jag spelar i.

Musikaliska förebilder är främst Kraftwerk, Iggy Pop och The velvet underground.
– Jag gillar Kraftwerk. När de bara sjunger ”Autobahn”, då är det bra, man fattar vad de menar.

Efteråt bad jag om en autograf och han verkade osäker på om hans föreläsning gått hem, trots min uppfattning om att alla i salen varit mer än nöjda. Han sa något ursäktande om att det inte kan ha varit så kul att lyssna på hans flummiga utläggningar. Jag kontrade med att det beror på vem som pratar!

Malmö stadsbiblioteks initiativ ”I love books” fortsätter med Liv Strömquist och Kim W Andersson på temat serier torsdag 13 oktober klockan 17 på Bellevuegårdsbiblioteket, samt med Sara Bergmark Elfgren och Katarina Harrison Lindbergh om häxor och vampyrer torsdag 17 november kl 18.00 på Kirsebergsbiblioteket. Du har dessutom chans att få en gratis bok!

Mer från föreläsningen:
- Den bästa bob hund-låter tycker han är första låten på första skivan, Allt på ett kort.
- Thomas boktips: SCUM-manifestet av Valerie Solanas och Kladdböcker av Georg Christoph Lichtenberg.
- Banditmasken har sin bakgrund i ett av Thomas mål med texterna, som är att visa på det skydd vi bygger runt oss som vuxna.
- Han avslutade med att läsa dikten ”Apan” av den polska Nobelpristagaren Wislawa Szymborska.

1 kommentar:

Abigail Sykes sa...

Skånskans lite mer genomtänkta artikel: http://www.skanskan.se/article/20110926/NOJE/709269749/1004/-/i-huvudet-pa-thomas-oberg