lördag, december 29, 2012

Årets största förluster

Varje år förlorar vi sorgligt nog några viktiga kulturpersonligheter (medan andra kommer till). Det känns som ett tillfälle att uppmärksamma det de bidragit med så här kommer min personliga sammanfattning av 2012 års tråkigaste dödsfall ur ett kulturellt perspektiv.

FÖRFATTARE
1. Margaret Mahy
Kanske årets allra sorgligaste kulturförlust enligt mig. Denna mångfaldigt prisbelönta nya zeeländska författare finns översatt till svenska och är kanske mest känd för underbara, humoristiska barnböcker som The great piratical rumbustification men har också skrivit fantastiska fantasy/sci-fiböcker för ungdomar som The changeover - fortfarande en av mina absoluta favoritböcker. En grym kombination av teman om att bli tonåring, familje- och kärleksrelationer och fantasy. The Guardian har publicerat en fin runa. Roligt att notera är att hon enligt en intervju för New Zealand book council räknade Diana Wynne Jones som en av sina favoritförfattare - jag med! Jag tänker alltid på henne med den här regnbågsfärgade peruken som hon ofta använde offentligt. ;)
Original photograph by Kathryn Lynskey 2011. Digitally altered by TimofKingsland. [CC-BY-SA-3.0-nz (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/nz/deed.en)], via Wikimedia Commons.


2.  Wisława Szymborska-Włodek
En av de enda Nobelpristagare som jag verkligen läst och en av mina absoluta favoritpoeter. Min favorit finns översatt till engelska här eller översatt till svenska här. I Anders Bodeströms översättning från ovanstående källa lyder den sista, fantatiska strofen i Lycklig kärlek så här:

Låt människor som inte upplevt lycklig kärlek
påstå att det ingenstans finns någon lycklig kärlek.
I den tron får de lättare att leva och att dö.


3. Maurice Sendak
I vildingarnas land och I nattköket måste ju bara vara några av världens finaste och mest udda barnböcker med helt fantastiska illustrationer. Vilken kille!

4. Maeve Binchy
Kanske inte en av mina absoluta favoriter men romanen Evening class (Nora O'Donoghues dröm) tycker jag väldigt mycket om. Hon skrev inte "bara" chick-lit, vilket filmatiseringen av hennes bok Circle of friends är ett tydligt exempel på, utan lyckades tvärtom ofta skriva väldigt sorgliga romaner. 

5. Ray Bradbury
En av science fiction-litteraturens jättar som var (liksom Mahy) otroligt produktiv. Klassiska Fahrenheit 451 är den enda bok av honom som jag läst men den är ju väldigt intressant i sina idéer.

6. Gore Vidal
Har bland annat skrivit en hel del kritiska analyser av USA:s utrikespolitik. Dessutom ser jag nu på Wikipedia att han var med i en av mina bästa sci-fi-filmer Gattaca. Där ser man. ;)

JOURNALISTER
1. Anders R Olsson
Jag gissar att denna man inte var jättekänd utanför journalistiska kretsar men för alla oss som följt debatten i t.ex. Svenska journalistförbundets tidning Journalisten var hans unika kunskaper, insikter och kamp ovärderliga. Läs mer på Wikipedia. Vem ska nu ta över den viktiga striden och ge oss den information vi behöver när det gäller tryck- och yttrandefriheten och den personliga integriteten?

2. Hannes Råstam
Jag har inte själv läst något av honom men han verkar ha varit en föredömlig granskare och hans arbete med t.ex. fallet Thomas Quick lär få långtgående konsekvenser.

MUSIKER
1. Whitney Houston
Det var en sorglig stund när jag läste att denna artist avlidit i så ung ålder. Jag kan inte säga att jag lyssnat jättemycket på henne men jag undrar om någon annan någonsin lyckats göra en Dolly Parton-cover som är bättre än originalet? Från underbara 80-talshits som How will I know och I wanna dance with somebody till moderna klassiker som My love is your love har hon och hennes fantastiska röst ändå alltid funnits där.

2. Ravi Shankar
Jag måste erkänna att jag främst känner till denna sitarspelare genom hans påverkan på George Harrison och The Beatles. Utan honom hade Norwegian wood låtit radikalt annorlunda... Men han var så klart en legend i egen rätt och verkar ha varit en grym kille.

3. Etta James
En av bluesens allra största. 

4. Donna Summer
I feel love. Till exempel. Enough said.

ÖVRIGA
1. Neil Armstrong
Rymdepokens viktigaste episod tar på något sätt slut med den här mannen. Men han kommer så klart aldrig att glömmas bort.

2. Nora Ephron
En av de romantiska komediernas största med fina filmer som Sömnlös i Seattle, Du har mail och Julie & Julia på cv:t.



Inga kommentarer: