söndag, december 30, 2012

Årets bästa 2012

Jag vill inte vara en sådan som summerar musikåret redan i november (som t.ex. NME gjorde!). Men jag vet ändå redan nu att det kommer att vara en hel del guldkorn som jag missat och vars storhet jag kanske inte inser förrän i början av 2013. Det hände i alla fall i år och därför har jag med några eftersläntrare från slutet av 2011 nedan. Som vanligt har jag också upptäckt några äldre artister/skivor i år och dessa vill jag också inkludera. Hela Spotifylistan med all den musik jag gillat mest under 2012 finns här. Men här är också några listor som sammanfattar det allra bästa ur mitt musikår.

Upptäckterna
1. Alice B - Alice B
Går också in under årets bästa liveupplevelser. Skivan har flera riktigt bra spår men det är Någonting? Nej som fastnat allra mest hos mig. Fina grejer. Så ung men redan så begåvad. Jämförelserna med Håkan Hellström är mest orättvisa eftersom hon faktiskt sjunger bättre. Hon har ett fantastiskt band bakom sig med en sjukt begåvad backupsångare som vi säkert kommer att höra mer av även på egen hand och årets coolaste trummis.

2. Alex Winston - King con
Fire ant och Velvet Elvis är lätt två av årets bästa låtar. Snygg och välgjord pop med känsla.

3. Chairlift - Something
En av de skivor jag lyssnat allra mest på i år. 80-talsinspirerat med många olika stilar på samma platta. Grym. Bästa spår: Wrong opinion

4. Perfume genius - Put your back N 2 it
En av årets vackraste, vemodigaste och mest avskalade skivor. Se också John Grant nedan. Bästa spår: Dark parts

5. Siri Karlsson - Gran fuego
Mer folkmusik åt folket, säger jag. Bästa spår: Sierra Nevada och Den gamle

6. Lightships - Electric cables Den här har jag lyssnat på hur mycket som helst. Teenage fanclubs sångare gör inget revolutionerande som soloartist, men jäkligt fint är det. Bästa spår: Sweetness in her spark

7. The Temper trap - The Temper trap
En mäktig popskiva med flera höjdpunkter. Bästa spår: Trembling hands

8. Tanlines - Mixed emotions
Den här skivan har jag lyssnat massor på. 80-talsinspirerad pop som funkar i många lägen. Bästa spår: Brothers

9. Imogen Heap - Ellipse
Hon känns på något sätt ganska alldaglig, ändå sätter sig låtarna - kanske just därför. Vemodig och fin pop om allt från att inte känna igen sig i sin kropp till att hinna med tåget. Bästa spår: First train home och Wait it out

10. Great lake swimmers - New wild everywhere
De sticker inte ut på något sätt - men de är väldigt gedigen och fin countrypoprock.

11. New tide orquesta - How to climb a mountain
Klassisk musik hårt inspirerad av bland andra Philip Glass - men varför inte ta efter de bästa? Bästa spår: How to climb a mountain


Monsterhittarna
1. Lana del Ray - Born to die
Säga vad man vill om henne men hon har både en grym röst och riktigt gedigna låtar (och så är hon snygg också). Årets bombnedslag. Min personiga favoritlåt: Dark paradise

2. First aid kit - The lion's roar
Jag fattar fortfarande inte fullt ut grejen med systrarna Söderberg, men det här är en fantastisk låt.

3. Loreen - Euphoria
Första gången jag såg Loreen framföra den här låten förstod jag att den skulle vinna hela Eurovision. En av de bästa "schlagers" som gjorts? Den räckte för att ge oss en Europafinal i Malmö i alla fall - det är stort!

4. Icona Pop
I love it.

5. Gotye feat. Kimbra - Somebody that I used to know
Jag blev mycket (positivt) överraskad över att den här grymma låten blev en så stor hit. Bästa versionen är ändå den här videon.

6. Linnea Henriksson - Lyckligare nu
Önsketänkande är alltid värt ett försök. ;)



Största liveupplevelserna
1. Ane Brun, Malmöfestivalen
Alltid sjukt grym. Jag fattade inte hur bra It all starts with one var förrän jag såg henne i somras. Bästa låt: Undertow. Magisk!

2. Ken Stringfellow, Debaser, Malmö
En konsert som jag gick på helt utan förväntningar och en av de roligaste och mest personliga jag sett. Läs mitt blogginlägg om spelningen här.

3. Feist, Falconersalen, Köpenhamn
Finaste Feist är fantastisk. Hon var sjukt grym. Så klart. ;) En höjdpunkt: A commotion

4. Jens Lekman, KB, Malmö
Absolut en av årets konserter. En akustisk version av I want a pair of cowboy boots var bara en av höjdpunkterna.

5. The soundtrack of our lives, Malmöfestivalen 
Det var rätt många år sedan jag såg TSOOL senast och jag måste erkänna att de då inte gjorde ett lika stort intryck som de andra på turnén (Lars Winnerbäck och bob hund - det var alltså Kalasturnén 2001!). Så jag hade inga stora förväntningar på deras sista turné i år - men oj vad glad jag är att jag såg dem. De är ju grymma! En kul upptäckt - bättre sent än aldrig. ;) Bästa låtarna den dagen var för mig: When we fall och Faster than the speed of light.

6. Little marbles, Malmöfestivalen
Åh, vilka grymma och konstigt förbisedda artister de är! Det var sjukt lite folk på den här spelningen men vi som var där hade en fantastisk kväll. De sjunger som änglar med både humor och allvar. Och plastblommor, och dans. Ni hör ju själva. Bästa låten: Fula gubben Hitler.

Se även t.ex. Alice B och bob hund.


Kära återseenden
1. Aimee Mann - Charmer
Älskade bästa Aimee Mann är en av mina absoluta favoritartister framför allt på grund av Bachelor no. 3, Magnoliasoundtracket och Lost in space. Det var länge sedan hon gjorde något riktigt bra men i år var det dags. Charmer är right up there med det bästa. Mycket roligt! Bästa låtar: Labrador, Red flag diver

2. Jens Lekman - I know what love isn't
Han återkommer här för att han är en av världens finaste artister. En begåvad låtskrivare med humor och en röst som en ängel. I know what love isn't är enligt min mening inte hans bästa skiva, men jag gillar att han försöker att göra något nytt - och att han fått mig att upptäcka Tracey Thorn. ;) Det finns lite läsvärda länkar kring skivan som jag tipsat om tidigare. Bästa låten: The end of the world is bigger than love

3. Cat Power - Sun
En artist som jag uppskattar men inte riktigt kommit in på livet. Den här skivan känns som ytterligare en bra chans.

4. Saint Etienne - Tonight
Gamla vänner som fått fina recensioner för sin comebackskiva Words and music by Saint Etienne. Jag är inte helt övertygad - men det här är en av årets låtar. Dansant, melodiös, och grym. There are things about me only they can see...

5. bob hund - Harduingetmankandansatill?
Allt som kom efter makalösa Det överexponerade gömstället var naturligtvis dömt att bli en besvikelse. Låter som miljarder är ingen skiva som jag kommer att minnas. Den enda riktigt bra låten är dock just riktigt bra, en av deras svängigaste någonsin: Harduingetmankandansatill?



Stand-out tracks
1. Simian ghost - Youth
En av årets klaraste favoriter.

2. Foster the people - Pumped up kicks
Sjukt svängigt!

3. Niki & the dove - Tomorrow
Lite väl hypeade kanske men den här låten är onekligen extremt bra.

4. Hot chip - Theives in the night
Har inte riktigt fattat grejen med det här überhypade bandet innan (trots att min kusin operasångaren är med i den här videon! - tjejen längst till höger vid 3.11) men den här låter är faktiskt grym.

5. Tennis - Origins
Trivsam pop.


Stölderna
De här fantastiska låtarna har jag de senaste veckorna tagit rakt av, utan att ha hunnit lyssna in mig på hela skivorna, från cinnamonweavers årsbästalista för 2012. Listan rekommenderas varmt! Roligt att notera är för övrigt att även när vi lyssnat på samma skivor - Chairlift, Alex Winston, The Shins - så har vi ändå inte valt samma spår. ;) Här kör jag bokstavsordning...

1. Fiona Apple - Anything we want

2. Bat for lashes - Marilyn

3. Eux autres - Broken record

4. Exitmusic - Passage 

5. Laura Gibson - La grande

6. Gravenhurst - The prize

7. Jesca Hoop - Born to

8. Macklemore & Ryan Lewis feat. Mary Lambert - Same love

9.  Anais Mitchell - Young man in America

10. Mount Eerie - Pale lights

11. Mount Washington - Lisboa

12. MS MR - Hurricane

13. Pale seas - Something or nothing

14. The Pines - Be there in bells

15. School of seven bells - Lafaye


Eftersläntrarna
Skivor som jag började att lyssna på för sent för att de skulle komma in på 2011 års lista, men som är alldeles för bra för att glömmas bort! De bästa låtarna här platsar på vilken bästa-lista som helst!

1. Austra - Lose it
Mörk synthpop när den är som allra bäst.

2. Kids - Kids
Ett nytt favoritband, från gladpop till melankolisk synth. Jag håller tummarna för att det kommer mera - snart! Bästa låten: Exhale

3. The Pierces - You & I
Jag kan inte förklara varför men jag är lite besatt av två låtar på den här skivan: It will not be forgotten och You'll be mine. Slätstruken countrypop säger du kanske? Måhända. Men också alldeles fantastisk på ett sätt som går rakt in i hjärtat...

4. Sambassadeur - European
Äntligen. Äntligen fattar jag grejen med det här härliga popbandet som jag lyssnat på från och till utan att riktigt fastna. En av mina nya favoritskivor. Bästa låtarna: Days och A remote view.

5. The robot heart - The robot heart
Bästa spår: Static

6. Kurt Vile - Smoke ring for my halo
Atmosfäriskt, soft och underbart vackert. Bästa spår: Baby's arms

7. The fiery piano - Sirens
Indiepop med kolsyreljud. ;)

8. The pains of being pure at heart - Belong
Inte lika bra som den självbetitlade debuten men absolut en schyst popskiva. Bästa spår: Heart in your heartbreak


Gamla godingar
1. The Organ - Love love love
Bästa låten jag hört i år. En kille påpekade för mig att skivan är rätt hårt inspirerat av The Smiths första platta. Lägg till orgel och en fantastisk kvinnoröst och du har guld i bandaren. ;) Hela skivan Get that gun från 2004 är grym!

2. John Grant - Marz
Från soundtracket till en av de största filmupplevelser jag haft i år - en av de bästa låtar jag hört 2012!

3. Michael Rother - Blauer Regen
Åh, en av de bästa Krautlåtar jag hört. Till och med regnljud.

4. The very most - Sod off
En helt fantastisk tweepoplåt!

5. Tracey Thorn - Love and its opposite
Upptäckt tack vare Jens Lekman. En jättefin skiva! Bästa spår: Oh! the divorces

6. The Jesus & Mary chain
Ingen av mina vänner har någonsin spelat Jesus & Mary chain för mig vad jag vet. Det var fantasyförfattaren Sara Bergmark Elfgrens sommarprat som äntligen fick mig att verkligen förstå deras storhet (programmet rekommenderas för övrigt varmt). Bättre sent än aldrig!

7. We show up on radar - A loaf of bread, a container of milk and a stick of butter
Världens sötaste band? Bästa spår: It should be you and me

Inga kommentarer: