söndag, december 09, 2012

Tack för den här tiden, Stanza

I går tog Inkonsts litteraturklubb Stanza farväl efter tio år med ett jäkligt grymt och minst sagt varierat program.

Några citat:
"Jag är för demokrati om den är radikal."
"All riktig litteratur tar avstånd från kapitalism."
Mats Kolmisoppi, Undantagen

"Ändamålsenslighetens tidsålder"
Pär Thörn

"The purpose of political poetry is to make the world safe for love poems."
Shailja Patel

Även Tomomi Adachis humoristiska och fascinerande ljudpoesi och Ida Börjels kritiska analys av P1:s Dagens dikt var väldigt givande. Tyvärr kunde jag inte stanna för att se mono/mono och G=T=B=R=G, men jag måste ändå misstänka att kvällens höjdpunkt var Shailja Patel. Med sin djupt gripande och insiktsfulla text om migration och kärlek rörde hon mig till tårar, och även hennes kärleksdikt var imponerande. Blir väldigt sugen på att köpa hennes hyllade bok Migritude, som numera finns översatt till svenska även om jag personligen hellre läser på originalspråket engelska. Jag intervjuade henne till Skånes Fria Tidning häromdagen, finns att läsa här.

Inga kommentarer: